Чин таїнства святого Миропомазання

ТРЕБНИК

Одягнувши охрещеного, священик про­мовляє цю молитву:

Господу помолимось.

Хор: Господи, помилуй.

Благословен єси, Господи Боже Вседержителю, Джерело добра, Сонце правди: Ти засвітив сущим у темряві світло спасіння через явлення Єднородного Сина Твого і Бога нашого і дав нам, недостойним, блаженне очищення у святій воді та Божественне освячення в животворчому помазанні. Ти й нині сподобив водою та Духом удруге родитися новоохрещеному рабу Твоєму (рабі Твоїй) (ім’я) та простив йому (їй) всі гріхи вільні й невільні. Сам, Владико, Милосердний Царю всіх, подай йому (їй) печать дару Святого і Всемогутнього, і Славного Твого Духа та причастя Святого Тіла і Чесної Крові Христа Твого. Збережи його (її) у Твоєму освяченні, зміцни у вірі православній, визволи від лукавого та від усіх задумів його і спа­сительним Твоїм страхом збережи його (її) душу у чистоті та правді, щоб, усяким словом і ділом Тобі вгодивши, став сином та спадкоємцем (дочкою та спадкоєм­ницею) Небесного Царства Твого.

Бо Ти єси Бог наш, Бог милування і спасіння, і Тобі славу возсила­ємо, Отцю і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

І після молитви помазує священик охре­щену особу святим миром, творячи знак хреста: на чолі і очах, і носі, і вустах, і обох вухах, і грудях, і руках, і ногах, за кожним разом про­мовляючи:

Печать дару Духа Святого.

Амінь.

Після цього священик разом з охрещеною особою (з хрещени­ми батьками та дитиною) обходять навколо купелі, і співають:

Всі, що в Христа хрести­лися, у Христа зодягнулися. Алилуя (тричі).

Одягнувши охрещеного, священик про­мовляє цю молитву:

Диякон: Будьмо уважні.

Священик: Мир усім.

Читець: І духові твоєму.

Диякон: Премудрість.

Читець: Прокимен, глас 3:

Господь – Просвічення моє і Спаситель мій, кого убоюся.

Стих: Господь – Захисник життя мого, кого устрашуся.

Диякон: Премудрість.

Читець: До римлян послання свято­го апостола Павла читання (зач. 91: Рим.6:3-11).

Диякон: Будьмо уважні.

Браття, невже не знаєте, що всі ми, що хрестилися в Христа Ісуса, у смерть Його хрестилися? Отже, ми поховані з Ним хрещенням у смерть, щоб, як Христос воскрес із мертвих славою Отця, так і ми в оновленому житті ходити почали. Бо якщо ми з’єднані з Ним подобою смерті Його, то повинні бути з’єднані і подобою воскресіння, знаючи те, що давній наш чоловік був розіп’ятий з Ним, щоб знищене було тіло гріховне, щоб нам не бути вже рабами гріха; бо померлий звільнився від гріха. Коли ж ми померли з Христом, то віру­ємо, що й житимемо з Ним, знаючи, що Христос, воскреснувши з мертвих, вже не вмирає: смерть уже Ним не володіє. Бо що Він помер, то помер один раз для гріха, а що живе, то живе для Бога. Так і ви вважайте себе мертвими для гріха, живими ж для Бога у Христі Ісусі, Гос­поді нашому.

Священик: Мир тобі.

Диякон: Премудрість, будьмо уважні.

Хор: Алилуя (тричі).

Диякон: Премудрість, станьмо по­божно, вислухаймо святе Євангеліє.

Священик: Мир усім.

Хор: І духові твоєму.

Священик: Від Матфея святого Євангелія читання (зач. 116: Мф. 28:16-20).

Хор: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.

Диякон: Будьмо уважні.

Одного разу одинадцять учеників пішли в Галилею, на гору, куди звелів їм Ісус. І, побачивши Його, поклонилися Йому, а деякі засумнівались. І, наблизившись, Ісус сказав їм: дана Мені всяка влада на небі і на землі. Отже, йдіть, навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все, що Я заповів вам; і ось Я з вами по всі дні, до кінця віку.

Хор: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.

Відразу після Євангелія священик читає молитви на обмивання й постриження і вико­нує при тому необхідні священнодії.

МОЛИТВА НА ОБМИВАННЯ

Господу помолимось.

Хор: Господи, помилуй.

Владико Господи, Ти святим хре­щенням визволення від гріхів рабові Твоєму (рабі Твоїй) (ім’я) подав і на нове життя його (її) народив. Сам бла­говоли, щоб завжди сяяло світло лиця Твого у серці його (її). Щит віри його (її) неприступним для ворогів збережи; оде­жу нетління, що нею зодягнувся він (зодягнулася вона), у непорочності та в чистоті в ньому (в ній) охорони; благодаттю Твоєю печать духовну непорушною в ньому (в ній) збережи; будь милостивий до нього (неї) і до нас через множество милості Твоєї.

Бо благословилося і прославилося всечесне й величне ім’я Твоє, Отця і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Господу помолимось.

Хор: Господи, помилуй.

Владико Господи Боже наш, Ти через купіль охрещуваним небесне сяйво подаєш. Ти й новоохрещеного раба Твого (новоохрещену рабу Твою) водою та Духом на нове життя породив і визволив його (її) від гріхів вільних і не­вільних. Поклади ж на нього (неї) могут­ню руку Твою і охорони його (її) силою Твоєї благості, непорушним заручення збережи і сподоби його (її) життя вічного і доброго служіння Тобі.

Бо Ти єси освячення наше, і Тобі славу возсилаємо, Отцю і Сину, і Свя­тому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.

Хор: Амінь.

Священик: Мир усім.

Хор: І духові твоєму.

Диякон: Голови ваші вклоніть перед Господом.

Хор: Тобі, Господи.

Той, що зодягнув­ся (та, що зодягнулася) в Тебе, Христа і Бога нашого, перед Тобою з нами вклонив (вклонила) голову свою. Допоможи ж йому (їй) перебувати непереможним подвижником (непереможною подвижницею) проти тих, що даремно ворогують проти нього (неї) і проти нас, і як переможця над усіма на віки увінчай його (її) не­тлінним вінцем Твоїм.

Бо Твоє є милувати і спасати, і Тобі славу возсилаємо з Безначальним Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Розгортає пояс і крижмо (білий плат, у який загорнута дитина) і, з’єднавши краї, вмочивши їх у чисту воду, кроплячи, про­мовляє:

Виправдався (виправдалася) ти.
Просвітив­ся (просвітилася) ти.
Освятився (освятилася) ти іменем Господа нашого Ісуса Христа і Духом Бога нашого.

І, взявши нову губку, змочену водою, об­тирає обличчя, а також голову, груди і всі місця, де було помазання святим миром, ви­голошуючи:

Охрестився (охрестилася) ти.
Просвітив­ся (просвітилася) ти.
Миропомазався (миропомазалася) ти.
Освятився (освятилася) ти.
Обмився (обмилася) ти, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа.

Амінь.

МОЛИТВА НА ПОСТРИЖЕННЯ ВОЛОССЯ

Господу помолимось.

Хор: Господи, помилуй.

Владико Господи Боже наш, Ти образом Своїм звеличив людину і з душі розумної та тіла прекрасного впорядкував її, щоб тіло служило розумній душі. Тіло увінчав головою і в ній премногі почуття вмістив, що не перешкоджають одне одному; голову ж покрив волоссям, щоб не шкодили їй зміни в повітрі, і всі частини тіла належно приладнав, щоб усіма ними людина Тобі, Премудрому Творцеві, подяку приносила. Сам, Владико, що через обраний сосуд Твій, апостола Павла, заповів нам усе для слави Твоєї робити, благослови цьому (цій) рабу Твоєму (рабі Твоїй) (ім’я) почати стригти волосся голови його (її), благослови його (її), що прийшов (прийшла) разом із його (її) батьками хрещеними, і дай їм навчатися всього в законі Твоїм та вгодне Тобі чинити.

Бо Ти Милостивий і Людинолюб­ний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.

Хор: Амінь.

Мир усім.

Хор: І духові твоєму.

Диякон: Голови ваші вклоніть перед Господом.

Хор: Тобі, Господи.

Господи Боже наш, Ти з Твоєї милості купіллю хрещення освятив тих, що вірують у Тебе. Благослови і цю дитину, і на голову її нехай зійде Твоє благословення. І, як благословив Ти через пророка Самуїла царя Давида, благослови і голову раба Твого (раби Твоєї) (ім’я) рукою мене грішного, зійшовши на нього (неї) Духом Твоїм Святим, щоб, добре зростаючи і до глибокої старості доживши, прославляв (прославляла) Тебе і бачив (бачила) щастя по всі дні життя свого.

Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння, Отцю і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

І священик стриже волосся дитини нав­хрест, промовляючи:

Постригається раб Божий (раба Божа) (ім’я), в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.

Проголошує диякон єктенію:

Помилуй нас, Боже, з вели­кої милості Твоєї, молимось Тобі, ви­слухай і помилуй.

Хор: Господи, помилуй (тричі).

Ще молимось за владику і отця нашого Блаженнійшого митрополита (ім’я) і владику нашого преосвященнійшого єпископа (ім’я), за братів наших свяще­ників, священномонахів і за все у Христі братство наше.

Хор: Господи, помилуй (тричі).

Ще молимось за Богом бережену Україну нашу, владу і військо її, щоб ми тихе і мирне життя прожили у всякому благочесті і чистоті.

Хор: Господи, помилуй (тричі).

Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, спасіння, Боже завітання, прощення і відпущення гріхів раба Бо­жого (раби Божої) (імена хрещених батьків).

Хор: Господи, помилуй (тричі)..

Ще молимось за новоохрещеного раба Божого (новоохрещену рабу Божу) (ім’я), щоб зберіг його (її) Господь Бог у чистоті віри, у всякій побожності та виконанні заповідей Христових по всі дні життя його (її).

Хор: Господи, помилуй (тричі).

Бо Ти Милостивий і Людинолюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.

Хор: Амінь.

Диякон: Премудрість.

Священик: Пресвята Богородице, спаси нас.

Хор: Чеснішу від херувимів і незрів­нянно славнішу від серафимів, що без істління Бога Слово породила, сущу Богородицю, Тебе величаємо.

Священик: Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша, слава Тобі.

Хор: Слава… І нині… Господи, по­милуй (тричі). Благослови.

Священик виголошує відпуст, після якого накладає на охрещену особу вже освячений нагрудний хрестик, дає цілувати хрест всім присутнім, і знімає з себе ризи:

Христос, що в Йордані від Іоана зволив хреститися ради нашого спасіння, істинний Бог наш, молитвами Пречистої Своєї Матері, святих славних і всехвальних апостолів, святого (ім’ям якого охрещено) і всіх святих помилує і спасе нас, бо Він Благий і Людинолюбний.

Хор: Амінь.

Scroll Up