Чин відновлення храму

ТРЕБНИК

Відновлення храму чинить сам архієрей або, з його благословення, призначений священик. Цей чин зветься ще малим освяченням храму.

Коли святий престіл залишається нерухомим, а відновлюється церква чи тільки вівтар, то за певним чином окроплюємо престіл і його облачення свяченою водою, але ніякого нового освячення церкви не роби­мо.

Чин відновлення храму буває, наприклад, піс­ля пожежі, або якщо до престола, його облачення і священних сосудів торкалися світські особи, або, коли церква осквернена нечистотою, а та­кож коли осквернена кров’ю або навмисно ворогами, або в ній померла людина, або в ній загинула чи народилася худобина й таке інше.

Чин відновлення храму служиться пе­ред Божественною літургією.

Звичайно посеред храму правимо мо­лебень тому святому, на честь якого побу­дований храм. Після цього звершуємо мале освячення води.

Потім архієрей чи священик виголо­шує перед святим престолом молитву:

Господи, Боже наш, Ти дарував мученикам, що за Тебе постраждали, і цю славу, щоб їхні мощі сіялися по всій землі в святих храмах Твоїх і росли плоди зцілень. Сам, Владико, як всіх благ Податель, молитвами святих, положенню мощей яких у цьому чесному престолі Твоєму Ти зволив бути, сподоби нас неосудно приносити Тобі на ньому безкровну жертву. І даруй нам усе, що просимо на спасіння, подаючи нагороду і в цьому тим, що постраждали за святе ім’я Твоє, щоб ним чуда чинити на наше спасіння. Бо Твоє є Царство і сила, і слава, Отця і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки віків.

Хор: Амінь.

Протодиякон: Ще і ще, схиливши коліна, Господу помолимось.

Архієрей і всі, хто в храмі, стають на коліна. І архієрей у царських вратах голосно читає благальну молитву:

Господи Боже наш, Ти єдиним словом творіння створив і привів його до існування, і невимовними образами різноманітно його прикрасив. Ти зібрав Твого Духа, що носився над ним, і це сонячне світло вилив на нього, щоб відновити його. Ти Твоєму угоднику Мойсеєві вдихнув особливу хвалу, щоб додати Твоєму найдобрішому творінню й дозволити бачити Тебе, як Світло добре, і днем називати його. І ми, бачачи його, і найсвітліше це сонце, що кожного дня обновляє творіння, славимо Тебе, як сонце правдивого дня, і світло Твоє невечірнє. Ти заповів нам через Сина Твого, щоб наша природа оновилася Твоїм Святим Духом, як і даром цим, щоб праведні засяяли, як сонце.

Тобі молимось, і Тебе просимо, Отця Слова, Господа й Бога нашого: споглянь милостивим оком на нас, грішних і недостойних рабів Твоїх, що перебуваємо в цьому небоподібному домі, похвалі вселенної, в правдивому жертовнику невимовної Твоєї слави, і зішли Пресвятого Духа Твого на нас і на насліддя Твоє.

І за божественним Давидом об­нови в наших серцях духа праведного, і Духом Владичним утверди нас.

І дай Україні нашій перемогу над видимими і невидимими ворогами, а нам однодумність та мир.

А тим, що збудували цей храм, і ревно освятили його з любов’ю до Тебе, Бога, пошли прощення гріхів, дай їм усе на спасіння, чого вони про­сять. Підніми їх на виконання Твоїх заповідей, подай їм оновлення дару Твого Святого Духа, щоб вони неосуд­но поклонялися Тобі, єдиному Богу істинному, і Ісусу Христу, Якого Ти послав, молитвами Богородиці, і (на честь кого храм), і всіх святих Твоїх.

Хор: Амінь.

Архієрей і всі встають з колін. А про­тодиякон виголошує:

Заступи, спаси, помилуй, охорони нас, Боже, Твоєю благодаттю.

Хор: Господи, помилуй.

Пресвяту, Пречисту, Преблагословенну, Славну Владичицю нашу Богородицю і Приснодіву Марію зо всіма святими пом’янувши, самі себе, і один одного, і все життя наше Христу Богові віддамо.

Хор: Тобі, Господи.

Архієрей: Бо Ти Святий єси, Боже наш, і на святих чесних мучениках, що за Тебе постраждали, спочиваєш, і Тобі славу возсилаємо, Отцю і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Хор: Амінь.

Після цього священик кадить храм, а за ним іде архієрей або старший священик і окроплює свяченою водою престіл і усе, що на ньому, з усіх сторін, жертовник, увесь ві­втар, іконостас та весь храм, ідучи попід сті­нами зліва направо.

Далі відпуст, многоліття, а потім почи­нається Божественна літургія.