Чин великого освячення води на свято Богоявлення

ТРЕБНИК

Чин звершується двічі на рік: у навечір’я і в сам день свята Богоявлення.

У навечір’я Богоявлення, якщо воно припадає на будь-який день тижня, крім суботи й неділі, правимо літургію святителя Василія Великого з царськими часами й вечірнею перед нею, а велике водосвячення починаємо наприкінці літургії після заамвонної молитви.

Якщо ж навечір’я Богоявлення припадає на суботу чи неділю, то правимо літургію святителя Іоанна Золотоустого, по завершенні якої окремо – вечірню, і наприкінці вечірні, після єктенії “Доповнимо вечірню молитву нашу Господу”, звершуємо велике водосвячення. Тоді царські часи переносимо на п’ятницю, коли літургія не правиться, а невідправлена літургія святителя Василія Великого звершується в саме свято Богоявлення, без вечірні.

Чин великого водосвячення в навечір’я Богоявлення відправляємо в самому храмі, в хрестильні, якщо вона є.

В сам день свята Богоявлення чин великого освячення води звершуємо наприкінці літургії після заамвонної молитви, коли це можливо – поза храмом: ідемо на річку, до джерела чи взагалі на приготоване для того місце.

Коли велике освячення води чинимо поза храмом, буває урочистий хресний хід до місця освячення – «хід на Йордан». Священик, у повному облаченні, кадить гарно прибраний чесний хрест на престолі – тричі тільки спереду. Після цього кладе хрест на голову, тримаючи його обома руками, виходить через царські врата і так іде «на Йордан». Попереду священика йдуть два свічконосці та диякон з кадилом; далі – старший брат несе Св. Євангеліє, несуть і процесійну ікону, а попереду всіх – хрест та хоругви.

Прийшовши «на Йордан», священик знімає з голови хрест, благословляє ним народ на чотири сторони і кладе хрест на прикрашений стіл. Роздаються свічки, і священик тричі кадить чесний хрест навкруги. І починається чин великого водосвячення.

Під час ходу «на Йордан» хор співає тропарі, глас 8:

Глас Господній над водами лунає, промовляючи: прийдіть і прийміть усі Духа премудрості, Духа розуму, Духа страху Божого, явленого Христа (тричі).

Сьогодні вод освячується єство, і розділяється Йордан, і своїх вод повертає струмки, Владику бачачи, що охрещується (двічі).

Як чоловік на річку прийшов Ти, Христе Царю, і рабське хрещення прийняти хочеш, Благий, від Предтечевої руки, за гріхи наші, Людинолюбче (двічі).

Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

До гласу того, що взиває в пустелі: приготуйте путь Господній, – прийшов єси, Господи, образ раба прийнявши, хрещення просячи, не знаючи гріха. Побачили Тебе води й устрашилися; тремтячим став і Предтеча і взивав, промовляючи: як може просвітити світильник Світло? Як може покласти руку раб на Владику? Освяти мене і води, Спасе, що взяв гріхи світу.

Диякон: Премудрість.
Читець: Пророцтва Ісаї читання (Іс.35:1-10).
Диякон: Будьмо уважні.

Читець:
Так говорить Господь: нехай звеселиться пустеля спрагла, нехай зрадіє пустеля і зацвіте, як нарцис; велично буде цвісти, і всі звеселяться, і зрадіє пустеля Йорданська, бо дана буде їй слава Лівану і честь Кармілу: і люди Мої побачать славу Господню і велич Бога нашого. Зміцніть ослаблені руки і підкріпіть розслабені коліна. І скажіть слабкодухим: будьте мужніми і не бійтеся – ось Бог наш суд чинить; Він прийде і спасе нас. Тоді відкриються очі сліпих, і вуха глухих почують. Тоді кривий буде скакати, як олень, і буде співати безмовний язик, бо потече в пустелі вода, і потоки – в степу. І місце сухе стане озером, і у спраглій землі буде джерело води. Лігво шакалів, де вони спочивають, стане місцем для тростини й очерету. І буде там велика дорога, і путь та назветься святою. І не ходитиме нею нечистий; навіть і недосвідчені на ній не заблукають. Не буде там лева, і хижі звірі не ступлять на неї, і не буде їх там, а будуть ходити по ній спасенні, визволені Господом. І повернуться і прийдуть в Сіон з радісним співом, і радість вічна буде над їхньою головою. Вони знайдуть хвалу, веселість і радість, а недуги, скорбота й зітхання зникнуть.

Диякон: Премудрість.
Читець: Пророцтва Ісаї читання (Іс.55:1-13).
Диякон: Будьмо уважні.

Читець:
Так говорить Господь: всі спраглі, йдіть до води, навіть і ви, що не маєте срібла, йдіть, купуйте, їжте і пийте; йдіть, купуйте без срібла і без плати вино й молоко. Навіщо будете витрачати срібло на те, що не є хлібом, і працю вашу – на те, що не насичує? Послухайте Мене уважно і споживайте добро, і нехай насолоджується душа ваша ситістю. Прихиліть вухо ваше і прийдіть до Мене, послухайте, і житиме душа ваша; і дам вам завіт вічний, незмінні милості, обіцяні Давиду. Ось, Я дав його свідком для народів, вождем і наставником людей. Ось, ти покличеш народ, якого ти не знав; і люди, які тебе не знали, поспішатимуть до тебе, ради Господа Бога твого і ради Святого Ізраїлевого, бо Він прославив тебе. Шукайте Господа, поки можна знайти Його, кличте Його, поки Він близько! Нехай полишить нечестивий путь свою і беззаконник – помисли свої. І нехай навернеться до Господа, і Він помилує його, і до Бога нашого – бо Він Многомилостивий. Мої думки – не ваші думки, і ваші путі – не Мої путі, говорить Господь. Але як небо вище землі, так путі Мої вище за путі ваші, і думки Мої вищі за думки ваші. Як дощ і сніг падають з неба і назад не повертаються, але напоюють землю, щоб вона родила і вирощувала та давала насіння тому, хто сіє, і хліб тому, хто їсть, так і слово Моє, що виходить з уст Моїх, – воно не повертається до Мене марним, але чинить те, що Я хочу, і звершує те, для чого Я послав його. Отже, ви вийдете веселими і будете проваджені з миром; гори і пагорби будуть співати перед вами пісню, і всі дерева в полі рукоплескатимуть вам. Замість терня виросте кипарис; замість кропиви виросте мирт; і це буде на славу Господню, на знамення вічне, яке ніколи не буде знищене.

Диякон: Премудрість.
Читець: Пророцтва Ісаї читання (Іс.12:3-6).
Диякон: Будьмо уважні.

Читець:
Так говорить Господь: ви в радості будете черпати воду з джерел спасіння. І в той день промовите: прославляйте Господа і закликайте ім’я Його, звіщайте між народами діла Його; нагадуйте, що велике ім’я Його. Співайте Господу, бо Він сотворив велике; звіщайте про це по всій землі. Веселіться і радуйтеся, жителі Сіону, бо великий посеред нього Святий Ізраїлів.

Диякон: Будьмо уважні.

Священик: Мир усім.
Читець: І духові твоєму.

Прокимен, глас 3: Господь – Просвічення моє і Спаситель мій, кого убоюся.
Стих: Господь – Захисник життя мого, кого устрашуся.

Диякон: Премудрість.
Читець: До коринфян першого послання святого апостола Павла читання (зач.143, від половини: 1Кор.10:1-4).
Диякон: Будьмо уважні.

Читець:
Браття, не хочу, щоб ви не знали, що отці наші всі були під хмарою і всі пройшли крізь море; і всі хрестилися у Мойсея в хмарі і в морі; і всі споживали ту саму духовну їжу; і всі пили те саме духовне питво, бо пили від духовного грядущого каменя; камінь же був Христос.

Священик: Мир тобі.
Читець: І духові твоєму.

Диякон: Премудрість. Алилуя, глас 4.
Стих: Голос Господній над водами, Бог слави загримів, Господь над водами великими.
Хор: Алилуя (тричі).

Диякон: Премудрість. Станьмо побожно, вислухаймо свя­те Євангеліє.

Священик: Мир усім.
Хор: І духові твоєму.

Священик: Від Марка святого Євангелія читання (зач.2: Мк.1:9-11).
Хор: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Будьмо уважні.

Священик:
Одного разу прийшов Ісус із Назарета Галілейського і хрестився від Іонна в Йордані. І коли виходив з води, зараз же побачив Іоанн небеса, що розкривалися, і Духа, Який, мов голуб, сходив на Нього. І голос був з небес: Ти Син Мій Улюблений, в Якому Моє благовоління.

Хор: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.

Після цього диякон виголошує єктенію:

В мирі Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За мир з неба і спасіння душ наших Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За мир усього світу, за добрий стан святих Божих Церков і за з’єднання всіх Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За святий храм цей і тих, що з вірою, побожністю та страхом Божим входять до нього, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За владику і отця нашого Блаженнійшого Митрополита (імя) і владику нашого преосвященнійшого єпископа (ім’я), чесне пресвітерство, у Христі дияконство, за ввесь причет і людей Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За Богом бережену Україну нашу, за владу і військо її Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За місто наше (село наше або святий монастир наш) і за всяке місто, село і країну, і за тих, що по вірі живуть у них, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За добре поліття, за врожай плодів земних і за часи спокійні Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За подорожніх, за недужих, знеможених та поневолених і за спасіння їх Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб освятилася вода ця силою і дійством, і сходженням Святого Духа, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб зійшла на воду цю очищувальна дія Предвічної Тройці, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб була вода ця на зцілення душ і тіл і відганяла всяку супротивну силу, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб дана була їй благодать визволення, благословення Йорданське силою і дією, і сходженням Святого Духа, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб сатана був скоро під ноги наші повержений, і всякий намір його, спрямований проти нас, знищений, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб Господь Бог визволив нас від усякого підступу та спокуси ворожої і щоб учинив нас достойними обіцяних благ, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб через сходження Святого Духа просвітитися нам світлом розуму й побожності, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб послав Господь Бог благословення Йорданське і освятив води ці, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб вода ця – дар освячення і визволення від гріхів – стала на зцілення душі і тіла та на всяку особливу користь, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб вода ця привела до життя вічного, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб стала вона на відігнаний всякої напасті ворогів видимих і невидимих, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

За тих, що черпають і беруть її на освячення домів, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб стала вона на очищення душ і тіл всім, хто з вірою черпає і споживає воду цю, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб споживанням води цієї, невидимим явленням Святого Духа сподобитися нам сповнитися освячення, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб Господь Бог показав нас синами і спадкоємцями Царства Свого через споживання цієї води і окроплений нею, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Щоб визволитися нам від усякої скорботи, гніву, небезпеки та недолі, Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Заступи, спаси, помилуй і охорони нас, Боже, Твоєю благодаттю.
Хор: Господи, помилуй.

Пресвяту, Пречисту, Преблагословенну, Славну Владичицю нашу Богородицю і Приснодіву Марію зі всіма святими пом’янувши, самі себе і один одного, і все життя наше Христу Богу віддамо.
Хор: Тобі, Господи.

Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння, Отцю і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Хор: Амінь.

Священик промовляє таку молитву:

Господи Ісусе Христе, Єдинородний Сину, що в лоні Отчім перебуваєш, Істинний Боже, Джерело життя і безсмерття, Світло від Світла, що прийшов у світ просвітити його, – осяй наш розум Святим Твоїм Духом і прийми нас, що приносимо Тобі величання і подяку за віковічні дивні Твої великі діяння і за спасительне Твоє Провидіння в останні віки, що через нього Ти зодягнувся в наше немічне і убоге єство і зійшов до рабського виду, Ти, Царю всіх. І Ти ще й витерпів, щоб рукою раба хреститися в Йордані, щоб, освятивши водну природу, Ти, Безгрішний, відкрив нам путь до нового народження водою і Духом і до первісної свободи приготував нас.

Святкуючи спомин про це Божественне таїнство, ми молимося Тобі, Владико Людинолюбче, окропи і нас, недостойних рабів Твоїх, за Твоєю Божественною обітницею, очищувальною водою, – даром Твого благосердя, щоб над цією водою, з Твоєї благості, було приємним наше, грішних, прохання і щоб було дароване Твоє благословення їй, і нам, і всім вірним людям Твоїм, на славу святого славного імені Твого. Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння, з Безначальним Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

І проголошує священик:

Великий Ти, Господи, і дивні діла Твої, і немає жодного відповідного слова, щоб достойно оспівувати чудеса Твої (тричі).

Бо Ти Твоєю волею з небуття привів усе до буття, Твоєю владою Ти тримаєш творіння і Твоїм Промислом упорядковуєш світ. Ти з чотирьох стихій створив творіння і чотирма порами коло року увінчав. Перед Тобою тремтять усі сили розумні. Тебе хвалить сонце, Тебе славить місяць, Тебе оточують зорі, Тебе слухає світло, перед Тобою тремтять безодні, Тобі служать джерела. Ти розкинув небо, як шатро, Ти на водах поставив землю, Ти піском означив край моря, Ти для дихання повітря розлив. Тобі служать сили ангельські, Тобі кланяються чини архангельські. Многоокі херувими та шестикрилі серафими, навколо Тебе стоячи та літаючи, вкриваються страхом неприступної слави Твоєї. Бо Ти, Бог Неосяжний, Безначальний і Несказанний, прийшов на землю і образ раба прийняв, ставши подібним до людини. З милосердя та милості Твоєї не міг Ти, Владико, дивитися на рід людський, мучимий дияволом, але прийшов і спас нас. Сповідуємо благодать, проповідуємо милість, не таїмо добродійства. Ти визволив єство роду людського. Ти народженням Своїм освятив дівочу утробу. Все творіння оспівує Тебе, бо Ти, Бог наш, явився на землі і з людьми пожив. Ти освятив води Йорданські, пославши їм з неба Духа Твого Святого, і знищив голови зміїв, що там гніздилися.

І далі священик благословляє рукою воду після кожного виголошення:

Сам, Людинолюбче Царю, прийди і нині через сходження Святого Твого Духа і освяти воду цю (тричі).

І далі:

І дай їй благодать визволення, благословення Йорданське. Учини її джерелом нетління, даром освячення, відпущенням гріхів, зціленням недуг, знищенням демонів, неприступною для сил ворожих, повною ангельської сили. Щоб усі, що черпають і споживають, мали її на очищення душ і тіл, на зцілення пристрастей, на освячення домів і на всяку користь велику.

Бо Ти Бог наш, Який водою і Духом оновив застарілу у гріху нашу природу. Ти Бог наш, що за Ноя гріх потопив. Ти Бог наш, що морем звільнив через Мойсея рід Твій від рабства фараона. Бо Ти Бог наш, що розбив камінь у пустелі, і потекли води, і потоки наводнилися, і спраглих людей Твоїх Ти напоїв. Ти Бог наш, що водою і вогнем через Іллю відвернув Ізраїля від спокуси Ваалової.

І священик благословляє воду рукою, промовляючи:

Сам і нині, Владико, освяти воду цю Духом Твоїм Святим (тричі).

І далі:

Спаси, Господи, і помилуй владику і отця нашого, Блаженнійшого Митрополита (ім’я) і владику нашого преосвященнійшого єпископа (ім’я), і все єпископство православних, чесне пресвітерство, у Христі дияконство і всіх людей Твоїх, Богом бережену Україну нашу, владу і військо її.
І збережи їх під покровом Твоїм у мирі, підкори їм усякого ворога і супротивника і даруй їм усе, чого просять для спасіння, і життя вічне, щоб і стихіями, і людьми, і ангелами, і видимими і невидимими славилося Твоє пресвяте ім’я з Отцем і Святим Духом нині і повсякчас, і на віки віків.
Хор: Амінь.

Священик: Мир усім.
Хор: І духові твоєму.

Диякон: Голови ваші вклоніть перед Господом.
Хор: Тобі, Господи.

Священик нахиляється і тихо молиться:

Прихили вухо Твоє і вислухай нас, Господи, що в Йордані хреститися зволив і освятив води. Благослови всіх нас, що схиленнямголови своєї виявляєм покірність Тобі. І сподоби нас сповнитися освяченняТвого через споживання води цієї, і нехай вона буде нам, Господи, наздоров’я душі і тіла. Бо Ти єси освячення наше, і Тобі славу возсилаємо, Отцю і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Хор: Амінь.

Після цього священик тричі, благословляючи хрестовидно воду хрестом, обома руками занурює хрест у воду і виймає з води під спів тропаря, глас 1:

В Йордані хрестився Ти, Господи, і Троїчне явилося поклоніння, Отцівський бо голос засвідчив про Тебе, Улюбленим Тебе Сином іменуючи; і Дух, у вигляді голубинім, сповістив слова ствердження. Явився Ти, Христе Боже, і світ просвітив, слава Тобі.

Священик цілує чесний хрест, бере його в ліву руку, повертається на захід до людей і окроплює їх освяченою водою на всі сторони.

Після цього всі люди підходять до священика, цілують хрест, а він окроплює їх освяченою водою. Поки священик кропить водою, хор весь час співає: “В Йордані хрестився Ти, Господи…”

Якщо освячення води відбувається на річці чи на озері, чи в огорожі храму, то після цього всі повертаються до храму, співаючи самогласний, глас 6:

Оспівуймо, вірні, велич Божого до нас благодіяння, бо за наші згрішення, ставши людиною, Він нашим очищенням очищується в Йордані, єдиний чистий і нетлінний. Він освячує мене і води, і голови зміїв знищує у воді. Почерпнімо ж воду з радістю, браття; бо благодать Духа тим, що з вірою черпають, невидимо подається від Христа, Бога і Спаса душ наших.

Хор: Нехай буде ім’я Господа благословенне від нині і до віку (тричі).

ПСАЛОМ 33

Читець: Благословлю Господа на всякий час, завпеди хвала Йому в устах моїх. Господом буде хвалитися душа моя; нехай почують вірні й звеселяться. Величайте Господа зі мною, і прославмо ім’я Його всі вкупі. Я шукав Господа, і Він почув мене і від усіх скорбот визволив мене. Приступіть до Нього й просвітіться, і лиця ваші не осоромляться. Ось убогий благав, і Господь почув його і від усіх скорбот спас його. Ангел Господній охороняє тих, що бояться Його, і визволяє їх. Споживіть і побачите, що Благий Господь. Блажен муж, що уповає на Нього. Бійтеся Господа, всі святі Його, бо не знають нестатку ті, що бояться Його. Багаті зубожіли і зголодніли, а ті, що шукають Господа, не будуть позбавлені всякого блага. Прийдіть, діти, послухайте мене, я страху Господнього навчу вас: хто з людей бажає жити і бачити дні благі – стримуй язик свій від зла, і уста твої нехай не будуть облесливі. Ухиляйся від всього злого і роби добро, будь мирний і пильнуй того. Очі Господні до праведних і вуха Його до молитви їх. Лице ж Господнє проти тих, що чинять зло, щоб знищити з землі й пам’ять про них. Взивали праведні, і Господь почув їх і від усіх скорбот визволив їх. Близько Господь до скорботних серцем, і смиренних духом Він спасає. Багато скорбот у праведника, та від усіх них визволить його Господь. Господь охороняє всі кості їх, і ні одна з них не зламається. Смерть же грішників люта, і ті, що ненавидять праведного, загинуть. Господь визволить душі рабів Своїх, і не загине ніхто з тих, що уповають на Нього.

Священик: Благословення Господнє на вас Того благодаттю і людинолюбством завжди, нині і повсякчас, і на віки віків.

Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша, слава Тобі.

ВІДПУСТ

Христос, істинний Бог наш, що в Йордані від Іоана зволив хреститися ради нашого спасіння, молитвами Пречистої Своєї Матері, святих славних і всехвальних апостолів, преподобних і богоносних отців наших і всіх святих, помилує і спасе нас, бо Він Благий і Людинолюбний.