Чин освячення хреста для поставлення його
на бані новозбудованої церкви

ТРЕБНИК

Священик, в єпитрахилі, покадивши хрест, починає:

Благословен Бог наш завжди, нині і повсякчас, і на віки віків.

Читець: Амінь.

Слава Тобі, Боже наш, Слава Тобі.

Царю Небесний, Утішителю, Духу істини, що всюди є і все наповняєш, Скарбе добра і життя Подателю, прийди і вселися в нас, і очисти нас від усякої скверни, і спаси, Благий, душі наші.

Святий Боже, Святий Кріпкий, Свя­тий Безсмертний, помилуй нас (тричі).
Слава Отцю і Сину, і Святому Духо­ві нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Пресвята Тройце, помилуй нас; Гос­поди, очисти гріхи наші; Владико, про­сти беззаконня наші; Святий, зглянься і зціли немочі наші імені Твого ради.
Господи, помилуй (тричі).
Слава Отцю і Сину, і Святому Духо­ві нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє; нехай прийде Цар­ство Твоє; нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі. Хліб наш насущний дай нам сьогодні; і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим; і не введи нас у спокусу, але ви­зволи нас від лукавого.
Священик: Бо Твоє є Царство і сила, і слава, Отця і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки віків.

Хор: Амінь.

Тропар, глас 1:
Спаси, Господи, людей Твоїх і благослови насліддя Твоє, перемо­гу побожному народові нашому на супротивників подай і Хрестом Твоїм охороняй нас – оселю Твою (тричі).

Слава…

Кондак, глас 4:
Вознісся на Хрест волею, Христе Боже, новим людям Твоїм, що носять ім’я Твоє, щедроти Твої даруй. Звесели силою Твоєю благовірних людей, подаючи їм перемогу над супротивниками зброєю миру – Хрес­том Твоїм, непоборним знаменом пе­ремоги.

І нині…

Глас 6:
Заступнице християн усердная, молитвенице до Творця надійная, не відкинь моління грішників, але поспішися як Благая на поміч нам, що з вірою взиваємо до Тебе: поспішися на молитву і скоро прийди на благання, бо Ти заступаєшся завжди за тих, що шанують Тебе, Богородице.

Диякон: Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Господи Вседержителю, Боже отців наших. Ти повелів прив’язати на жезлі Мойсея мідного змія в пустелі, і цим древом врятував лю­дей від укусів зміїв, і ним дав прооб­раз Чесного і Животворчого Хреста улюбленого Сина Твого, Господа на­шого Ісуса Христа, через який сила диявола була знищена і рід наш, умертвлений жалом давнього вселукавого змія, – оживотворився. Сми­ренно припадаючи до Твоєї безмір­ної людинолюбності, молимось і благаємо: пошли нині Твоє небесне благословення і благослови це хресне знамено, і дай йому силу і могутність благословенного Того древа, що було окроплене кров’ю Сина Твого, щоб воно стало для цього храму, який в ім’я Твоє споруджений, покровом сильним, твердою огорожею, повсякденним ви­зволенням від усяких злих обставин, величчю і прикрасою, і знаменням страшним і жахливим для видимих і невидимих ворогів, а всіх, хто з вірою буде входити в цей храм і на нього споглядати і розп’ятому на хресті Сину Твоєму поклонятися, – благо­слови і, силою хресною захистивши, завжди зберігай непошкодженими від усякого зла. Бо хрест є Церкві – кра­са, царям – держава, вірним – утвер­дження, Павлова похвала, бісам же – рана. Так, Господи Боже наш, всіх, хто з вірою на це знамено споглядає і спасительну смерть Господа нашо­го Ісуса Христа, Сина Твого, згадує і до Тебе усердно молиться, милостиво вислухай і людинолюбно помилуй; здоров’я ж з довголіттям даруй і Цар­ства Твого сподоби, благодаттю і ще­дротами, і людинолюбством Єдинородного Сина Твого, що з Ним благословен єси, з Пресвятим і Благим, і Животворчим Твоїм Духом нині і по­всякчас, і на віки віків.
Хор: Амінь.

Священик кропить свяченою водою хрест тричі, щоразу виголошуючи:

Благословляється і освячується знамено це хресне благодаттю Святого Духа, окропленням водою свяченою, в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа. Амінь.

Тоді співається кондак, глас 4:

Вознісся на Хрест волею, Христе Боже, новим людям Твоїм, що носять ім’я Твоє, щедроти Твої даруй. Звесели силою Твоєю благовірних людей, подаючи їм перемогу над супротивниками зброєю миру – Хрес­том Твоїм, непоборним знаменом пе­ремоги.

Після цього священик виголошує зви­чайний відпуст храму; працівники ж, взяв­ши хрест, укріплюють його на своєму місці зверху церковної бані.