Чин благословення і освячення іконостаса

ТРЕБНИК

Якщо храм ще не був освячений повним чином єпископом або за його дорученням священиком благословенний, то спочатку освячується церква, а потім іконостас.

Єпископ, після миропомазання стін, перед кадінням, ставши перед царськими вратами, після проголошення дияконом: Господу помолимось – читає нижчеподані молитви і окроплює ікони, іконостас свяченою водою, після цього кадить і звершує освячення.

Якщо ж його представник – протоієрей, чи священик – благословляє церкву, то перед відпустом, перед царськими вратами, після: Господу помолимось – читає всі нижчеподані молитви і після цього творить звичайний відпуст.

В храмі ж освяченому або благословенному, новопоставлений іконостас так благословляється: місцевий священик в єпитрахилі і в ризі, якщо немає свяченої води, спочатку творить мале освячення, потім же, ставши перед царськими вратами, починає:

Благословен Бог наш завжди, нині і повсякчас, і на віки віків.

Читець: Амінь.

Слава Тобі, Боже наш, Слава Тобі.

Царю Небесний, Утішителю, Духу істини, що всюди є і все наповняєш, Скарбе добра і життя Подателю, прийди і вселися в нас, і очисти нас від усякої скверни, і спаси, Благий, душі наші.

Святий Боже, Святий Кріпкий, Свя­тий Безсмертний, помилуй нас (тричі).
Слава Отцю і Сину, і Святому Духо­ві нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Пресвята Тройце, помилуй нас; Гос­поди, очисти гріхи наші; Владико, про­сти беззаконня наші; Святий, зглянься і зціли немочі наші імені Твого ради.
Господи, помилуй (тричі).
Слава Отцю і Сину, і Святому Духо­ві нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє; нехай прийде Цар­ство Твоє; нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі. Хліб наш насущний дай нам сьогодні; і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим; і не введи нас у спокусу, але ви­зволи нас від лукавого.
Священик: Бо Твоє є Царство і сила, і слава, Отця і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки віків.

Читець: Амінь.
Господи, помилуй (12 разів).
Слава Отцю і Сину, і Святому Духові нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Прийдіть, поклонімось Цареві нашому, Богу.
Прийдіть, поклонімось і припадімо до Христа, Царя нашого, Бога.
Прийдіть, поклонімось і припадімо до Самого Христа, Царя і Бога нашого.

ПСАЛОМ 131

Пом’яни, Господи, Давида і всю лагідність його. Як він присягався Господу, давав обітниці Богу Якова: не ввійду в світлицю дому мого, не ляжу на постіль мою, не дам заснути очам моїм і задрімати повікам моїм; не заспокоюся, поки не знайду оселі для Господа, дому для Бога Якова. Ось ми чули про Нього в Єфрафі, знайшли Його на полях Іарима. Ходімо в оселі Його, поклонімося підніжжю ніг Його. Воскресни, Господи, у спокій Твій, Ти і кивот святині Твоєї. Священики Твої зодягнуться в правду і преподобні Твої зрадіють. Ради Давида, раба Твого, не відверни лиця від помазаника Твого. Клявся Господь Давиду істиною і не зречеться її: із синів роду твого посаджу на престолі твоїм. А коли сини твої зберігатимуть завіт Мій і повеління Мої, яких Я навчу їх, то й сини їхні навіки сидітимуть на престолі твоїм. Вибрав Господь Сион, забажав його на оселю для Себе. Це місце спокою Мого повік віку (сказав Господь), тут оселюся, бо Я полюбив його. Поживу його Я, благословляючи, благословлю, і вбогих його Я нагодую хлібом. Священиків його Я зодягну в спасіння, і праведні його будуть радіти радістю. Там Я вирощу спасіння Давидові, поставлю світильник помазанику Моєму. Ворогів його осоромлю Я, на ньому ж розцвіте святиня Моя.

Слава Отцю і Сину, і Святому Духо­ві нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.

Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тобі, Боже (тричі)

І читається молитва:

Диякон: Господу помолимось.
Хор: Господи, помилуй.

Господи Боже наш, Боже богів і Господарю господарів, Боже Саваофе, Творче і Зиждителю всього видимого і невидимого творіння, Отче Господа нашого Ісуса Христа, Ти, знаючи непостійність серця людей Твоїх Ізраїля, які замість поклоніння Тобі, єдиному істинному Богу, поклонялись чужим лжебогам, визволяючи їх від ідолослужі’ння і бажаючи привести їх до пізнання і служіння Тобі, єдиному істинному Богу, покаранням заборонив творити образи і подоби, противні Тобі, істинному Богу, щоб кланятися і служити їм, як Господу. Навпаки ж, такі подоби і образи, якими не чужих облудних і неіснуючих богів, а Твоє, єдиного істинного Бога пресвяте і величне ім’я славиться, Ти благословив, не задовольняючи людей Своїх тільки Писанням завіта і закона. Ти повелів угоднику Твоєму Мойсею спочатку за образом, показаним йому на горі, обкласти золотом кивот заповіту із дерева, що не гниє, в якому потім були покладені золота стамна і жезл Ааронів, а над ним два золотих херувими, і на запонах вишиті множество херувимів, а два херувими по кутах очистилища; потім же і в Соломоном збудованому Тобі храмі Ти повелів поставити двох херувимів з кипарисового дерева, золотом покритих. І як Твоє перебування з людьми, і знамено величності Твоєї слави, і пам’ять Твоїх великих і преславних чудес і благодіянь, що в собі мають і собою являють, якщо і були творінням людських рук, Ти повелів їх шанувати зі страхом і трепетом, навіть і достойним Бога поклонінням, кадінням і молінням перед ними. Цю ж честь, як Тобі самому віддану, Ти милостиво прийняв, а тих, що безчестять їх і належним чином їх не шанують, як того Озу, піддав стражданням і знищив. Ти ясно показав різницю між богоприємними і богомерзенними образами за Ілії священика і судді Ізраїльського, коли знищив Дагона ідола і уразив чужинців. Коли ж прийшла повнота часу, Ти послав Єдинородного Твого Сина, Господа нашого Ісуса Христа, що народився від Приснодіви Марії; прийнявши образ раба, і в подобі людській був. Він, приклавши убрус, відобразив Своє Божественне лице, і Єдеському князю Авгарю послав, і ним від недуги його зцілив, і всім, хто кланявся йому, подавав незчисленні зцілення і багаті благодіяння, чудодіючи. Тому і ми, о Всеблагий і Щедрий Владико, шануємо ці образи улюбленого Сина Твого, в пам’ять спасительного Твого втілення, і всіх преславних Його чудес, страждань, і розп’яття, і смерті, і преславного воскресіння, і на небеса вознесіння, і всіх Його благодіянь, що на землі, о Всеблагий, Ти – як людина явившись, людському роду показав, про що нам ясно звіщає Божественне Євангеліє. Також Пречистої Його Матері, як чеснішої і вищої за все творіння і перед Тобою найприємнішої молитвениці і заступниці нашої; ангелів і пророків, і апостолів богогласних, мучеників і святителів, і преподобних, і всіх святих, як Твоїх угодників, рабів же вірних і постійних друзів, ми не боготворим істинні образи, але знаємо, що шанування образа переходить на першообраз. У святому Твоєму храмі перед Твоєю величністю ми чесно приносимо і, припадаючи, усердно молимось: поглянь милостиво на нас і на образи ці і ради явлення у плоті Улюбленого Сина Твого, і всього Його спасительного, плотського, Божественного Промислу, в пам’ять і славу якого, і молитвами Пречистої, Преблагословенної Його Матері, святих Небесних Сил безплотних, чесного пророка, Предтечі і Хрестителя Іоана, богогласних пророків, духоносних апостолів, добропобідних мучеників, святителів же і преподобних і праведних, і всіх святих Твоїх, в честь і пам’ять яких це спорудили, – пошли на них Твоє небесне благословення і благодать Пресвятого Духа, і благослови і освяти їх, і подай їм цілительну силу на відігнання всіх диявольських підступів, і сповни їх благословення, сили ж і крі’пості, що її Ти сповна вилив на той святий нерукотворний образ через доторкання пресвятого і пречистого Божественного лиця Єдинородного Твого Сина, щоб через них творились знамення і чуда на утвердження православної віри і спасіння людей Твоїх. Всіх же, що Тобі, Єдинородному Твоєму Синові, і Пресвятому і Животворчому Твоєму Духу перед цими образами кланяються, усердно з вірою моляться і просять милості; святих же, як Твоїх вірних рабів і найближчих друзів, в ім’я яких і подану склянку холодної води прийняти, і нагородою пророка або праведника, або ученика Ти нагородити милостиво обіцяв на моління перед Тобою в біді, і недолі, і скорботах, і в усіх своїх потребах, тих, хто на ці ікони споглядає і з вірою призиває, Ти вислухай їх моління, благання і усердні прохання, і милість Твого людинолюбства пошли, і подай прощення гріхів і благодать даруй. Бо Ти єси освячення наше, і Тобі славу возсилаємо з Єдинородним Твоїм Сином і з Пресвятим і Благим, і Животворчим Твоїм Духом нині і повсякчас, і на віки віків.
Хор: Амінь.

Мир всім.
Хор: І духові твоєму.

Диякон: Голови ваші вклоніть перед Господом.
Хор: Тобі, Господи.

Господи Боже наш, Ти написані образи святих Твоїх не відкидаєш, але ще більш люб’язно приймаєш, щоб, споглядаючи на них тілесними очима, розумними очима згадували їх діла і житіє, благовгодне Тобі, і розмишляли, наче читаючи Писання. Усердно молимось, щоб ці ікони, що в честь, і славу, і в пам’ять спасительного втілення, чудес же і благодіянь Єдинородного Сина Твого, про що нам Божественне Євангеліє сповіщає, ми не тільки шанували, але, споглядаючи на їхнє зображення, розумом сприймали і в пам’яті подячно зберігали; так само й образи Пречистої Діви Богородиці, Небесних Сил безплотних, святого Іоана Предтечі і Хрестителя, святих апостолів, пророків, мучеників і всіх святих Твоїх, що ми спорудили, милостиво небесним Твоїм благословенням, окропленням водою цією свяченою, благослови і освяти і всіх, хто з вірою перед ними Тебе, Бога Отця, і Єдинородного Сина, і Пресвятого і Животворчого Твого Духа, Пречисту ж Богородицю і всіх святих Твоїх, що на цих іконах зображені, достойно шануючи, Твоє Божественне Милосердя, а їх же, як Твоїх постійних рабів і друзів молитви до Тебе, Бога і Господа, за себе просячи, заступництва і помочі будуть призивати, Твоїм благосердям, святих же молитвами, скоро отримати сподоби, прощення гріхів даруй, і наслідниками Царства Твого, як Благий, вчини. Бо Ти Бог милості і щедрот, і людинолюбства єси, і Тобі славу возсилаємо з Єдинородним Твоїм Сином і Пресвятим і Благим, і Животворчим Твоїм Духом нині і повсякчас, і на віки віків.
Хор: Амінь.

Архієрей або священик окроплює свяченою водою весь іконостас, від низу і до верху, промовляючи:

Освячуються ікони ці благодаттю Пресвятого Духа окропленням водою цією свяченою, на честь і славу Великого Бога і Спаса нашого Ісуса Христа, і в пам’ять святих Його, в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа. Амінь (тричі).

Після цього співаються або читаються тропарі:

Глас 2:

Пречистому Твоєму образові поклоняємось, Благий, благаючи прощення провин наших, Христе Боже, бо Ти з волі Своєї тілом зійшов на хрест, щоб визволити створених Тобою від неволі ворожої. Тому вдячно співаємо: Ти радістю наповнив усе, Спасе наш, прийшовши спасти світ.

Слава…

Апостоли, мученики і пророки, святителі, преподобні і праведні, що добре подвиг звершили і віру зберегли, маючи заступництво за нас до Спаса, Його, як Благого, моліть, молимось, щоб спастися душам нашим.

І нині…, глас 1:

Чистая Діво, усім, хто з любов’ю Твою святу ікону шанує, і Тебе істинною Божою Матір’ю однодушно визнає і з вірою поклоняється Тобі, будь Охоронителькою і могутньою Заступницею, всіляке зло від них відганяючи, бо Ти все можеш.

І звичайний відпуст.